יוגה אור- סטודיו יוגה לנשים במעגלי החיים- יוגה פריון | יוגה הריון | בייבי יוגה | יוגה לגיל המעבר
הריון ולידה- ליווי לידה | עיבוד חווית לידה | 
הכנה רגשית ללידה | סדנאות צירים
רחוב אילת 3, נוה שאנן חיפה, אורית- 050-5662366 orityoga@gmail.com


לפרטים והרשמה חייגי עכשיו
או מלאי:



 
לא על הגב לבדו - השלכות שכיבה ממושכת על הגב בלידה
 
תנוחת השכיבה על הגב עדין נחשבת לדבר מובן מאליו, עבור מרבית היולדות והצוות המטפל, בעיקר בזמן בדיקות וגינאליות, ניטור, שימוש במשככי כאבים ובלידה מכשירנית אך גם במהלך כל שלבי הלידה. עבור כל אחד מההיבטים שיוזכרו כאן, יש יתרון משמעותי בתנוחות זקופות לקידום תהליך לידה מהיר בריא ותקין ולהתמודדות מוצלחת יותר עם כאבי הצירים.

1. תנוחת שכיבה על הגב בלידה מפריעה לתנועת המפרקים ומקטינה את קוטר האגן ב 25% לעומתה, לידה בתנוחה שעונה לפנים או שכיבה על הצד מאפשרת תנועה חופשית של המפרקים.
2. בתנוחה זו יש לחץ עצום על עצם הזנב, דבר שעלול להזיק לגב בהמשך.
3. שכיבה על הגב לוחצת ומפריעה לזרימת הדם בעורקים המספקים דם אל הרחם ואל העובר וגורמת לכיווץ לא יעיל וכואב יותר של הרחם בעת הלידה, לאספקת חמצן אל השליה והתינוק באופן פחות טוב מאשר בתנוחות זקופות.
4. היבט נוסף, הוא הלחץ החזק המופעל על העצבים העוברים דרך עצם העָצֶה (הסאקרום) בעת השכיבה על הגב, דבר הגורם לתחושת כאב חזקה יותר.
5. כיוון התכווצות הרחם בעת ציר הוא קדימה ובאלכסון. בלידה על הגב הרחם עובד נגד כוח הכובד ולכן יעילות הכיווץ נמוכה והצירים כואבים יותר ועל היולדת להשקיע יותר מאמצים.
6. תנוחת שכיבה על הגב מבטלת את היתרון שיש לכוח המשיכה בתנוחות זקופות, המסייע לפתיחת צוואר הרחם, יציאת התינוק ואספקת דם תקינה.
7. בשל הזוית בין הרחם לתעלת הלידה תנוחת שכיבה על הגב בזמן לידה דורשת מהתינוק "לזנק בעליה" כדי לצאת מבעד לנרתיק ועלולה לגרום להאטות משתנות בדופק, הנמשכות מעבר לשתי דקות ונגרמות מלחץ על חבל הטבור.
8. יש פחות שליטה בלחיצות ובנשימות בשכיבה על הגב, ועל היולדת להתאמץ יותר כדי שהתינוק יעבור את דרכו בתעלת הלידה ובפריניאום.
9. תנוחת שכיבה על הגב, יוצרת לחץ ומתח לא אחיד ברקמות הפריניאום כאשר ראשו של התינוק יורד ולכן מעלה את הצורך בחתך חיץ.
10. שמירה על גב ארוך ותנוחה זקופה אינה מונעת מהסרעפת לתפקד בצורה היעילה ביותר ועוזרת להופעת רפלקס פליטת התינוק, ובכך נשמרת רצפת האגן בצורה טובה יותר. שכיבה על הגב מבטלת יתרונות אלו.
11. לאחר יציאת התינוק, תנוחה זקופה מסייעת ליציאת שליה וניקוז נוזלים ביתר קלות לשם מניעת זיהום. שוב, שכיבה על הגב אינה מאפשרת ליהנות מיתרונות אלו.
12. חשוב לציין גם כי לתנוחת השכיבה על הגב יש גם השפעה רגשית על היולדת, כך פוחתת תחושת השליטה והמעורבות בלידה וגוברת ההרגשה שהיא נתונה לחסדי הצוות המטפל.

העקרונות החשובים הם תנועה והמעבר מתנוחה לתנוחה בהתאם לנוחות היולדת. "תנוחות זקופות" משמע שימוש במגוון תנוחות בהן החלק העליון של הגוף נמצא במצב ניצב לרצפה, למשל: הישענות אלכסונית קדימה בעמידה ישיבה או על הברכיים, ישיבה על כדור פיזיו, עמידת שש, כריעה, ישיבה מזרחית. תנוחות אלו מסייעות להתמודדות טובה יותר עם הכאב ולסיום מהיר יותר של הלידה והן מתאימות גם ללידה עם אפידורל ולמצבים בהם נדרשת שהות ממושכת על המיטה.
בהתאם להתקדמות הלידה ולתחושות אחרות יתכן שיולדת תבחר בשכיבה לאחור כתנוחה המתאימה לה ביותר, במצב כזה מומלץ לשמור על תנועתיות של הרגליים, להרים את משענת הגב של המיטה ומידי פעם למתוח ידיים למעלה כדי לאפשר לסרעפת ולרצפת האגן מרחב תנועה וכניסת חמצן טובה יותר אל הריאות.
 
מאת: ענת ברגר, מדריכת הכנה ללידה, מדריכת הנקה
www.anatberger.com

מי אני, יוגה הריון, עיסוי פרינאום, תיק ללידה, תיק לימי האשפוז, יוגה אחרי לידה, בייבי יוגה, בייבי יוגה- קורס מדריכות, יוגה נשית, יוגה פריון,
מערכת שעות
, אלבום תמונות.

יוגה אור- סטודיו ליוגה נשית, יוגה להריון ובייבי יוגה | הכנה רגשית ללידה, סדנאות צירים- תנועתיות ללידה
רחוב הגליל 38 מרכז אם- פטיה, 
נוה שאנן חיפה, אורית- 050-5662366 
orityoga@gmail.com